ပညာနွင့္ အခြင့္အလမ္း
လက္႐ိွအခ်ိန္မွာ ပညာေရးစနစ္
ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲဖို႔၊ ပညာေရးနိမ္႔ပါးေနမႈမ်ားကို ျပန္လည္ျမွင့္တင္ဖို႔ နယ္ပယ္အသီးသီးမွ
ပညာေရးဆိုင္ရာပုဂၢိဳလ္မ်ား ၾကိဳးပမ္းေနၾကတာကို ေတြ႕ျမင္ၾကားသိေနရပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္ ပညာေရးျပဳျပင္ေျပာင္းမႈနဲ႔
ပတ္သက္လို႔ က်ေနာ္႔ အေတြးအျမင္ေလး တစ္ခုကို တင္ျပခ်င္ လာပါတယ္။ ပညာေရး
နိမ္႔က်ေနရတဲ႔ အေၾကာင္းမ်ားစြာထဲမွာ ေက်ာင္းသားမ်ား ေက်ာင္းစာ ကို
စိတ္မဝင္စားၾကျခင္းဟာလည္း အဓိကအခ်က္တစ္ခ်က္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ဒီေန႔ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ
စာသင္ခ်ိန္ အမ်ားစုမွာ စာသင္ခန္းထဲ မရိွၾကပါဘူး။ စာေမးပြဲႀကီးအတြက္ အမွတ္တိုက္႐ိုက္ရမယ္႔
practical နဲ႔ tutoial ခ်ိန္ေတြမွာသာ မပ်က္မကြက္တက္ေနၾကၿပီး lecture ခ်ိန္ေတြမွာ
သိပ္မတက္ၾကေတာ႔တာ ျမင္မေကာင္းေအာင္ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းတြင္းမွာဆို ကဲင္တင္း(canteen)
ေတြမွာနဲ႔ ေက်ာင္းျပင္မွာဆို ပန္းၿခံေတြ၊ ႐ုပ္႐ွင္႐ံုေတြ၊ အပန္းေျဖ ကစားကြင္းေတြမွအစ
အေအးခန္း ဧည့္ရိပ္သာမ်ားအထိ ေရာက္ေနၾကေလတဲ႔ ေက်ာင္းသား/ သူမ်ားအေရးနဲ႔ ပတ္သက္ၿပီး
က်ေနာ္႔ရဲ႕ ဆရာမ်ား၊ လုပ္ေဖာ္ ကိုင္ဖက္မ်ား၊ မိတ္ေဆြမ်ား၊ သူငယ္ခ်င္းမ်ား၊
တပည့္မ်ားနဲ႔ က်ေနာ္ ေဆြးေႏြးျဖစ္ခဲ႔၊ ေျပာျဖစ္ခဲ႔ၾကတာေလး ေတြကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
ပညာေရးပန္းတိုင္ (The goal of Study)
နယ္တကၠသိုလ္တစ္ခုမွာ
တာဝန္ထမ္းေဆာင္စဥ္က စာတမ္းဖတ္ပြဲ တစ္ခုကေန ေတြးမိလာတဲ႔ အေၾကာင္းအရာ တစ္ခုကို တင္ျပခ်င္ပါတယ္။
အဲဒီေက်ာင္းမွာတုန္းက တစ္ပါတ္တစ္ႀကိမ္ စာတမ္းဖတ္ပြဲ႐ိွၿပီး အလွည့္က် ဌာနႏွစ္ခုက စာတမ္းဖတ္ၾကားၾကပါတယ္။
တစ္ပါတ္မွာေတာ႔ ဒႆနိကေဗဒဌာန ပါေမာကၡက ရွင္မဟာရ႒သာရရဲ႕ ဆံုးမစာမွာပါတဲ႔ “သု၊ စိ၊ ပု၊
ဘာ၊ ဝိ၊ လိ၊ သိ၊ ဓာ” ဆိုတဲ႔ ပညာသင္ေက်ာင္းသားမ်ား ေဆာင္ရန္ ႐ွစ္ခ်က္ကို ဒႆန အျမင္နဲ႔
စာတမ္းဖတ္ပါတယ္။ (ယခုေဆာင္းပါးရဲ႕ ရည္ရြယ္ခ်က္က စာတမ္းပါ အခ်က္မ်ားကို ေဆြးေႏြးလိုရင္း
မဟုတ္တဲ႔ အတြက္ အေသးစိတ္ မတင္ျပ ေတာ႔ပါ။) ေျပာလိုရင္းက ပါေမာကၡဆရာရဲ႕ စာတမ္း အက်ဥ္းခ်ဳပ္
Abstract ထဲက စကားလံုးေလးကို အေၾကာင္းျပဳလို႔ က်ေနာ္ အေတြးစတစ္ခု ေပၚလာပါတယ္။
“ If the
students observe this eight means of knowledge,
they can achieve the goal of study.” ဆိုတဲ႔ စကားဟာ “အကယ္၍ စာသင္သား ေက်ာင္းသား/သူမ်ားသည္
ဤ သု၊ စိ၊ ပု၊ ဘာ၊ ဝိ၊ လိ၊ သိ၊ ဓာ ႐ွစ္ခ်က္ကို လိုက္နာက်င့္သံုးပါက ပညာ႐ွာရာမွာ ထိေရာက္
ေပါက္ေျမာက္ ေအာင္ျမင္ႏိုင္မယ္၊ ပညာေရး ပန္းတိုင္ကို အေရာက္ လွမ္းႏိုင္မယ္”လို႔ ဆိုတာျဖစ္မယ္
ထင္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ က်ေနာ္ စဥ္းစားမိလာပါတယ္။ “What is the goal of study?” ေပါ႔။
ပညာေရး ပန္းတိုင္ဆိုတာဘာလဲေပါ႔။ ပါေမာကၡ ဆရာႀကီးဆိုလိုတဲ႔ ပညာေရးပန္းတိုင္ကေတာ႔ အသိ္ပညာ၊
အတတ္ပညာမ်ား သင္ယူတတ္ေျမာက္ေရးလို႔ ထင္ပါတယ္။ သို႔ေသာ္ လက္႐ိွ က်ေနာ္တို႔ရဲ႕ ပညာေရး
ပန္းတိုင္ဟာ ဆရာႀကီး ေမွ်ာ္လင့္တဲ႔ ပန္တိုင္းဟုတ္ပါရဲ႕လား။ လက္႐ိွအေျခအေနအရ ဘြဲ႕လက္မွတ္တစ္ခု
ရ႐ံု ရျခင္းဟာ ပညာေရး ပန္းတိုင္ ျဖစ္ေနသလား။ ဘြဲ႕လက္မွတ္ ရၿပီးရင္ ပန္းတိုင္ေရာက္ၿပီလား၊
ပန္းတိုင္ကိုေရာက္ရင္ ဘာဆုရမွာပါလဲ…….။
ဘြဲ႕ရလည္း ဘာလုပ္မွာလဲတဲ႔
ယေန႔ေခတ္ တကၠသိုလ္ေက်ာင္းသားမ်ားဟာ စာေမးပြဲႀကီးအတြက္
အမွတ္ရမယ္႔ practical နဲ႔ tutoial ခ်ိန္ေတြမွာသာ မပ်က္မကြက္တက္ေနၾကၿပီး lecture
ခ်ိန္ေတြမွာ သိပ္မတက္ၾကေတာ႔တာ ဘာေၾကာင့္လည္း စဥ္းစားဖို႔ လိုလာပါတယ္။
ဘာလို႔ မတက္ၾကသလဲလို႔ဆိုတာကို ေက်ာင္းသား/သူေတြကိုလည္း ေမးၾကည့္မိပါတယ္။ ေမးၾကည့္လိုက္တိုင္း
သူတို႔ျပန္ေျဖၾကတာက “ဘြဲ႕ရလည္း ဘာလုပ္ရမွာလဲ”တဲ႔။ “အခ်ိန္တန္ေတာ႔လည္း မိဘ လက္ငုတ္လက္ရင္း
လုပ္ရင္လုပ္၊ မလုပ္လည္း တစ္ျခားအလုပ္တစ္ခုခု လုပ္ရတာပါပဲ” တဲ႔။ “ဘာအလုပ္အကိုင္အခြင့္အလမ္းမွ
မ႐ိွတာ ဘာလို႔ ႀကိဳးစားသင္ေနစရာ လိုသလဲ”တဲ႔။ သူတို႔ျပန္ေျပာတာ အေျဖမွန္ မဟုတ္ေပမယ္႔
က်ေနာ္တို႔ တစ္ခုေတာ႔ စဥ္းစား ဖို႔လိုလာပါၿပီ သတိထားမိလိုက္ပါတယ္။
သူတို႔အတြက္ကေတာ႔
သူတို႔သင္ယူေနရတဲ႔ ဘာသာရပ္ေတြက ျပင္ပမွာ တိုက္႐ိုက္အသံုးခ်ႏိုင္မႈ မ႐ိွဘူးလို႔ ျမင္ေန
ၾကပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံဟာ
လက္ရိွ အေနအထားမွာ LDC (Least developing country) ျဖစ္ေနကာ တိုးတက္ လာတဲ႔ လူဦးေရနဲ႔
အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းတို႔ အခ်ိဳးမမွ် ျဖစ္ေနလွ်က္ပါ။ အလုပ္လက္မဲ႔ အေရအတြက္ကလည္း
အင္မတန္ မ်ားျပားေနပါတယ္။ တစ္ခ်ိန္က ဘြဲ႕ရရင္ အလုပ္ရဖို႔ေသခ်ာသေလာက္ ရိွေပမယ့္ ဒီေန႔ေခတ္မွာ
လက္ရိွလူဦးေရနဲ႔ လက္ရိွ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ားအရ ဘြဲ႕တစ္ခု ရရံုနဲ႔ အလုပ္အကိုင္
ရ႐ိွနိုင္ဖို႔ဆိုတာ မလြယ္လွပါ။ အပ္မေျပာနဲ႔ လူ႔ျပည္က ထြန္တံုးနဲ႔ ျဗဟၼာ႔ျပည္က ထြန္တုံး
ထိဖို႔မျဖစ္ႏိုင္သလို ဘြဲ႔ရမ်ား အလုပ္ရဖို႔ဟာ ခက္ခဲေနပါတယ္။ သူတို႔အတြက္ ဘာအနာဂါတ္မွ မျမင္ရေတာ႔
စာအေပၚမွာ ႀကိဳးစားသင္ယူလိုစိတ္ မျပင္းျပေတာ႔တာ မဆန္းဘူးျဖစ္ေနပါတယ္။
ပညာသင္ၾကားရျခင္းရဲ႕
အဓိက ရည္႐ြယ္ခ်က္က အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းတစ္ခုတည္း မဟုတ္ပါ။ ဘြဲ႕တစ္ခုအတြက္ သင္ၾကားပို႔ခ်ေနတဲ႔ သင္႐ိုးမ်ားဟာ
တိုက္႐ုိက္အသံုးခ်ဖို႔ သက္သက္ မဟုတ္ပါ။ အသံုးခ်လို႔ မရတိုင္း အလဟႆ၊ အေဟာသိကံလည္း ျဖစ္မသြားပါ။
ႏိုင္ငံတကာမွာလည္း ဘြဲ႕ရတိုင္း အလုပ္ရဖို႔ဆိုတာ မေသခ်ာပါ။ ေက်ာင္းသင္စာတိုင္းဟာ ထမင္းစားလက္မွတ္အတြက္
သင္ေနတာ မဟုတ္ပါ။ လူ႕ေလာက၊ လူ႕အသိုင္းအဝိုင္းမွာ သဟဇာတ မွ်မွ်နဲ႔ ေနထိုင္ စားေသာက္ကာ
ဘဝမွာ ေနေပ်ာ္သူ၊ ေလာကကို အက်ိဳးျပဳႏိုင္သူ၊ လူေတာာ္လူေကာင္း၊ လူလိမၼာ လူယဥ္ေက်းမ်ား၊ သို႔မဟုတ္ခဲ႔ရင္ေတာင္မွ
ေလာကကို ဒုကၡမေပးသူေတြ ေမြးထုတ္ဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ေရြးခ်ယ္ခြင့္
ဆင္းရဲတြင္းနက္ေနတဲ႔
က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံမွာ ေက်ာင္းသားမ်ား လိုခ်င္တာက အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းပညာလား၊ ဝိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္ေတြမွာ
သင္ေနတဲ႔ ပညာရပ္ေတြလား စဥ္းစားရပါမယ္။ လက္႐ိွအေျခအေနအရ သူတို႔ မွာ ေရြးခ်ယ္ခြင့္ အင္မတန္
နည္းေနပါတယ္။ ဆယ္တန္း(တကၠသိုလ္ဝင္တန္္း) ေအာင္တာနဲ႔ တကၠသိုလ္ဝင္ခြင့္ေလွ်ာက္ၾက၊ အမွတ္ေကာင္း
သူမ်ားက ေဆးတို႔၊ ေရေၾကာင္းတို႔ UFLတို႔ စတဲ႔ ထမင္းစားလက္မွတ္ ေကာင္းေကာင္းေတြ ေရြးၾက။
(ခုေတာ႔ COE ဆိုတာႀကီးပါ ပါလာတာေပါ႔)။ အတန္အသင့္ အမွတ္ရသူေတြက GTC/GTU ေတြတက္ၾကေပါ႔။ တခ်ိဳ႕လည္း စိုက္ပ်ိဳးေရးတို႔၊
သစ္ေတာတို႔ေပါ႔။ အဲဒီေအာက္က ေက်ာင္းသားေတြကေတာ႔ မေကာင္းေက်ာင္းပို႔၊ ဝိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္ တက္ၾကေစသတည္းေပါ႔။ ဒီၾကားထဲ ရိွပါေသးတယ္၊
ဆယ္တန္းမွာ သိပၸံတဲြယူခဲ႔သူေတြက တကၠသိုလ္ေရာက္မွ ပထဝီဝင္တဲ႔၊ သမိုင္းတဲ႔၊ Ecoတဲ႔။ သူတို႔
ရတဲ႔အမွတ္နဲ႔ ခြဲလိုက္တာတဲ႔ဗ်ာ။ ဒီေတာ႔ ဝါသနာပါပါ မပါပါ ေရာက္ရာေမဂ်ာမွာ သင္ခ်င္တာသင္၊
အခ်ိန္တိုင္လို႔ တစ္တန္းေအာင္ အေဖ မဆူ အေမ မဆူ ေတာ္ေရာေပါ႔။
အခြင့္အလမ္းသာ ျမင္ေနရရင္
ဥပမာအေနနဲ႔ ႏိႈင္းယွဥ္ၾကည့္ေတာ႔
စကၤာပူႏိုင္ငံက polytechnic ေက်ာင္းေတြလို diploma လက္မွတ္အဆင့္ကေတာင္ ေက်ာင္းဆင္းတာနဲ႔
အလုပ္ရဖို႔ေသခ်ာေနေပမယ္႔ ျမန္မာျပည္က Bechlorဘြဲ႕မဆိုထားနဲ႔ Masterဘြဲ႕ရ တစ္ေယာက္ေတာင္
အလုပ္ရဖို႔ မေသခ်ာ ျဖစ္ေနပါတယ္။ ေနာက္ ျမန္မာေက်ာင္းသားေတြနဲ႔စာလိုက္ရင္ စကၤာပူက ေက်ာင္းသားေတြရဲ႕
စာၾကိဳးစားပံုပါ။ စကၤာပူေက်ာင္းသားက သူတို႔ တကယ္မတတ္ရင္ လုပ္ငန္းခြင္မွာ အဆင္မေျပႏိုင္တာ
သိေနေတာ႔ မႀကိဳးစားလို႔ မျဖစ္ပါ။ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းသာ ေကာင္းေကာင္း႐ိွေနရင္ ျမန္မာေက်ာင္းသားမ်ားဟာလည္း
ရွင္မဟာ ရ႒သာရရဲ႕ လမ္းညႊန္ခ်က္(၈)လံုးသာမက (၁၆)လံုးျဖစ္ရင္ေတာင္ သူတို႔ မျဖစ္မေန က်ားကုတ္က်ားခဲ
ႀကိဳးစားမွာ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။
ခု က်ေနာ္တို႔ဆီမွာေတာ႔
အသက္ေမြး ပညာသင္ေက်ာင္းေတြကလည္း နည္းေန၊ ႐ိွေနတဲ႔ GTC/GTU လို ေက်ာင္းဆင္း၊ BTechေတြ၊
BEေတြ၊ ေဆးေက်ာင္းဆင္း MBBSေတြ ေနာက္ ဝိဇၨာသိပၸံထြက္ မဟာသိပၸံ၊ မဟာဝိဇၨာေတြအတြက္ေတာင္
အလုပ္အကိုင္ မရ႐ိွျဖစ္ေနေတာ႔ ေျပာရခက္ေနပါတယ္။ ေက်ာင္းဆင္းတာနဲ႔ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းသာ
ျမင္ေနရရင္ ေက်ာင္းသားကလည္း သင္ယူရာမွာ မေပါ႔မေလ်ာ႔ ႀကိဳးစားမွာ ေသခ်ာပါတယ္။ ဆရာဆရာမေတြ
ဘက္က ႀကိဳးႀကိဳးစားစား မသင္ၾကားေပးဘူးဆိုရင္ေတာင္ ေက်ာင္းသားက မသင္တဲ႔ဆရာကို အတိုင္အေတာေတြ
ျဖစ္လာမွာပါ။ ခုေတာ႔ ဆရာမသင္ေလ ေက်ာင္းသားႀကိဳက္ေလ၊ စာနည္းေလ ေက်ာင္းသားႀကိဳက္ေလ၊ “Spot
ေပးတဲ႔ ဆရာ တို႔ဆရာ” ျဖစ္လို႔ေနပါတယ္။ တကၠသိုလ္ ေက်ာင္းသား/သူမ်ားက lecture တန္းသာ
မွန္မွန္မတက္ေပမယ္႔ tution ကိုေတာ႔ မျဖစ္မေနေလာက္ တက္ေနၾကရျပန္ပါတယ္။
ေနာက္ဆံုးေက်ာင္း
တကၠသိုလ္ဆိုတာ လုပ္ငန္းခြင္
မဝင္ခင္ ေနာက္ဆံုးေက်ာင္းပါ။ ဒါေၾကာင့္ ေလာကမွာ၊ ဘဝမွာ ျဖတ္သန္းရမယ္႔၊ ရင္ဆိုင္ရမယ္႕
အခက္အခဲေတြ အတြက္ စာေတြ႕ လက္ေတြ႕ ေလ႔က်င့္ ေပးတဲ႔ ေနရာအမွန္ ျဖစ္ေနရမွာပါ။ အသိပညာ အတတ္ပညာ
အမွန္တကယ္ တတ္ေျမာက္ဖို႔က အင္မတန္ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ပညာသင္ရတဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္ အမ်ိဳးမ်ိဳးထဲမွာ
ဘဝမွာ စား၊ ဝတ္၊ ေနေရး အခက္အခဲမရွိ လြယ္ကူစြာ ရပ္တည္ျဖစ္သန္းဖို႔ဆိုတဲ႔ ရည္ရြယ္ခ်က္လည္း
႐ိွၾကမွာ အမွန္ျဖစ္ပါတယ္။ က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာ အသက္ေမြးသင္ ပညာရပ္ (Vocational
Education) မ်ား ထြန္းကားေရးဟာလည္း ေက်ာင္းသားတစ္ဦးခ်င္းအတြက္ အင္မတန္ အေရးႀကီးသလို
တိုင္းျပည္ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ဖို႔ အတြက္လည္း အင္မတန္ အေရးႀကီးလွပါတယ္။
ဝိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္
ဒီေန႔ က်ေနာ္တို႔
ျမန္မာနိင္ငံက ပညာေရးဝန္ႀကီးဌာနလက္ေအာက္က ပညာေရးတကၠသိုလ္ကလြဲလို႔ ဝိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္ေတြ
က အဓိကထားသင္ၾကားတာက အသက္ေမြးပညာ မဟုတ္ဘူးဆိုတာ အားလံုးအသိပင္ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိဇၨာသိပၸံ တကၠသိုလ္ေတြက သင္ၾကားေနတာေတြက လူတစ္ေယာက္
အထူးသျဖင့္ ႏိုင္ငံသား တစ္ေယာက္ သိသင့္သိအပ္တဲ႔ အသိပညာ၊ အေတြးအေခၚ အယူအဆ၊ ဘာသာစကား၊
စာေပ၊ ယဥ္ေက်းမႈ၊ အႏုပညာ၊ အားကစား၊ ႏိုင္ငံ႔သမိုင္းနဲ႔ ကမ႓႓႓ာ႔သမိုင္း၊ အေျခခံ ပထဝီဝင္၊ သဘာဝ သိပၸံပညာနယ္ပယ္ စတဲ႔ လူမႈဝန္းက်င္မွ
ေန႔စဥ္ႀကံဳေတြ႕ ျဖတ္သန္းၾကရမယ္႔ အေျခခံ သေဘာတရား အသိပညာမ်ားသာ ျဖစ္ပါတယ္။ ဝိိဇၨာသိပၸံ ပညာရပ္မ်ားဟာ ႏိုင္ငံသားတစ္ေယာက္
အေနနဲ႕ သိသင့္သိအပ္တဲ႔ အေၾကာင္းအရာေတြကို သိဖို႔နဲ႔ (brain storming) ဆိုတဲ႔
ဦးေနွာက္ အသိဥာဏ္ ဖြံ႕ၿဖိဳးရင့္သန္ေစကာ ယဥ္ေက်းတဲ႔ တိုးတက္တဲ႔ လူအဖြဲ႕အစည္း၊
ေနေပ်ာ္တဲ႔ လူမႈပတ္ဝန္းက်င္ ဖန္တီးေရးအတြက္ အဓိက က်လွပါတယ္။ ဝိဇၨာသိပၸံပညာရပ္မ်ားဟာ ေလာကႀကီးမွာ အေၾကာင္းနဲ႔ အက်ိဳး၊ အေကာင္းနဲ႔ အဆိုး၊ အမွားနဲ႔
အမွန္ ေဝဖန္ပိုင္းျခားႏိုင္ဖို႔ ဆင္ျခင္တံုတရားကို ဖြံ႕ၿဖိဳးေစဖို႔ အဓိကရည္ရြယ္ပါတယ္။
ဒီပညာရပ္မ်ားဟာ လူသားတိုင္း ႏုိင္ငံသားတိုင္း မသိမျဖစ္ မသင္မျဖစ္
အေရးႀကီးလွပါတယ္။ (လက္႐ွိ ဝိဇၨာသိပၸံ တကၠသိုလ္မ်ားရဲ႕ ပညာေရး
ေရခ်ိန္ မမီျဖစ္ေနျခင္းမွာ သီးသန္႔ေဆြးေႏြးရမည့္ ကိစၥျဖစ္၍
ခ်န္လွပ္ထားခဲ႔ပါသည္)
အသက္ေမြးသင္ ပညာ (Vocational
Education)
အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာရပ္မ်ားကေတာ႔ ဒါလုပ္လွ်င္ ဒါျဖစ္ဟု ပံုေသနည္း အနည္းငယ္ဆန္ေပမယ္႔
မိမိဘဝ ရွင္သန္ရပ္တည္ေရးအတြက္ မတတ္မျဖစ္ တတ္အပ္ေသာ ပညာရပ္မ်ား ျဖစ္ေနျပန္ပါတယ္။ ဒီအတြက္
အနာဂါတ္ပညာေရး ေဖာ္ေဆာင္ရာမွာ အေျခခံပညာ အဆင့္ တကၠသိုလ္ဝင္တန္း ေအာင္ျမင္ၿပီးလွ်င္၊
အသက္ေမြးပညာအဆင့္ (diploma သင္တန္းမ်ား) တက္ေရာက္လိုသူမ်ားအတြက္ အဆင္ေျပေအာင္ စီမံ
အေကာင္ထည္ေဖာ္ဖို႔ လိုအပ္မယ္လို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။ ထို႔ေနာက္ အသက္ေမြးပညာ သင္ၾကားၿပီးသူမ်ား
(စားဝတ္ေနေရး အာမခံခ်က္ ရရိွၿပီးေနာက္) အသိပညာမ်ား သင္ၾကားရာ ဝိဇၨာသိပၸံ တကၠသိုလ္မ်ားသို႔
ဆက္လက္၍ တက္ေရာက္ သင္ယူႏိုင္ရန္ စီမံ ေဆာင္ရြက္သင့္တယ္လို႔ ထင္ပါတယ္။ အသက္ေမြးပညာ သင္ရန္မလိုသူ(ဥစၥာဓန
ျပည့္စံုသူ)မ်ားအတြက္ကေတာ႔ ၎တို႔ ဆႏၵအရ ဝိဇၨာသိပၸံ တကၠသိုလ္မ်ားသို႔ တိုက္႐ိုက္ တက္ၾကရန္ျဖစ္ပါတယ္။
သို႔ေသာ္လည္း လက္႐ိွ က်ေနာ္တို႔ႏိုင္ငံ
အေနအထားအရ အမ်ားစုေသာတိုင္းသူျပည္သားမ်ားဟာ
အသိပညာထက္ အသက္ေမြး ဝမ္းေက်ာင္းဆိုင္ရာ အတတ္ပညာကို အလွ်င္စလို လိုအပ္ေနတယ္ဆိုတာ အမ်ားအသိပင္
ျဖစ္ပါတယ္။
အလုပ္လက္မဲ႔ ျပႆနာ
ယေန႔ ကမၻာေပၚတြင္
အလုပ္လက္မဲ႔ ၁၉၇သန္း ရိွတယ္လို႔ UN ရဲ႕ထုတ္ျပန္ခ်က္အရ
(နယူးေယာက္၊ ဇန္ ၂၂)သိရပါတယ္။ ဒီအေရအတြက္ဟာ ထပ္မံတိုးတက္လာဖြယ္႐ိွေၾကာင္း ကမၻာကုလသမဂၢလက္ေအာက္ခံ အလုပ္သမား အဖြဲ႔အစည္း (ILO)က ထုတ္ျပန္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၃ရာခိုင္းႏႈန္းေသာ အလုပ္လက္မဲ႔မ်ားဟာ ၂၄ႏွစ္ေအာက္ အလုပ္လုပ္ႏိုင္ သည့္ လူငယ္မ်ား ျဖစ္ၾကေၾကာင္းလည္း
ILOက သံုးသပ္ထုတ္ျပန္ထားပါတယ္။ ၂၀၁၂ အတြင္း အလုပ္လက္မဲ႔ ဦးေရ ေလးသန္း ထပ္တိုးလာၿပီး
၂၀၁၃တြင္ အလုပ္လက္မဲ႔ ဦးေရမွာ ၅ဒႆမ၁ သန္းထိ ထပ္ၿပီးတိုးလာဦးမည္ဟုလည္း ခန္႔မွန္းခ်က္မ်ား
ထုတ္ျပန္ထားျပန္ပါတယ္။
က်ေနာ္တို႔ ႏိုင္ငံမွာေရာ
အလုပ္လက္မဲ႔ အေရတြက္ ဘယ္ေလာက္မ်ားေနၿပီလဲ။ ဒီ ၁၉၇သန္းေသာ အလုပ္္လက္မဲ႔ထဲမွာ က်ေနာ္တို႔
ျမန္မာႏိုင္ငံသားမ်ား ဘယ္ေလာက္ ပါေနပါသလဲ။ ဒီျပႆနာကို
အလုပ္သမား၊ အလုပ္အကိုင္ႏွင့္ လူမႈဖူလံုေရး ဝန္ႀကီးဌာန အေနနဲ႔ ဘယ္လိုေျဖ႐ွင္းဖုိ႔ စီစဥ္ေနၾကပါသလဲ။
ILO အစီရင္ခံစာက သက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းပညာရပ္မ်ား
သင္ၾကားေပးသည့္ သင္တန္းေက်ာင္းမ်ားအတြက္ အစိုးရမ်ား အေနျဖင့္ ပိုက္ဆံ ပိုၿပီးသံုးၾကရန္
ႏွင့္ လူငယ္မ်ားအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ႐ွာေဖြ ေပးပါရန္ အႀကံေပးထားပါသတဲ႔။ လက္႐ိွက်ေနာ္တို႔
ႏိုင္ငံမွာ အသက္ေမြးပညာသင္ေက်ာင္းမ်ား လိုအပ္သေလက္ မ႐ိွေသးသလို အမ်ိဳးအစားအာျဖင့္လည္း
စံုလင္ဖို႔လိုေနတယ္လို႔ ထင္ျမင္မိပါတယ္။ ခုခ်ိန္မွာ အသက္ေမြးသင္ေက်ာင္းမ်ား ထပ္မံတိုးခ်ဲ႕ဖို႔
အျပင္ ေက်ာင္းဆင္းမ်ားအတြက္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ရ႐ိိွေရးကိုလည္း ႀကိဳးပမ္း
ေဆာင္ရြက္ဖို႔ အင္မတန္ အေရးႀကီးပါလိမ္႔မယ္။
တပည့္မေကာင္း ဆရာ႔ေခါင္းဆိုလွ်င္
က်ေနာ္တို႔ ျမန္မာ႔လူ႔အသိုင္းအဝိုင္းမွာ
ေျပာေလ႔႔ ႐ိွတာတစ္ခုက ပထမအရြယ္မွာ ပညာ႐ွာၿပီး ဒုတိယအ႐ြယ္မွာ ဥစၥာရွာဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။
ပညာကို ရွာတဲ႔ တစ္ဆင့္ၿပီးလွ်င္ သူတို႔ ဥစၥာရွာဖို႔ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒီေနရာမွာ အလုပ္အကိုင္
အခြင့္အလမ္းဆိုတာ စကားေျပာလာပါတယ္။ ပညာသင္ၾကားေရးက သက္ဆိုင္ရာ အေျခခံ ပညာအဆင့္နဲ႔ အဆင့္ျမင့္ပညာအဆင့္(တကၠသိုလ္မ်ား)႐ိွ
ဆရာဆရာမမ်ားတာဝန္ဆိုရင္ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း ရ႐ိွေရးက ဘယ္သူ႔အေပၚမွမူတည္ပါသလဲ။
အဓိကကေတာ႔ ကာယကံ႐ွင္ပဲလို႔ လြယ္လြယ္ေျပာလို႔ ရႏိုင္ေပမယ္႔ သားသမီးမေကာင္း မိဘေခါင္း၊
တပည့္မေကာင္း ဆရာ႔ေခါင္းလို႔ ေျပာေလ႕႐ိွေတာ႔ ႏိုင္ငံသားမေကာင္း
ဘယ္သူ႔ေခါင္းပါလဲလို႔ တစ္ဆက္တည္း ေတြးမိျပန္ပါတယ္။
ဘြဲ႕ရေမာင္မယ္မ်ားရဲ႕ အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္း
ဒီေန႔ အဘက္ဘက္က ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈေတြ၊
အေတြးအေခၚအယူအဆ အသစ္ေတြ၊ ခံယူခ်က္ ယံုၾကည္ခ်က္ ေမွ်ာ္လင့္ခ်က္ အသစ္ေတြနဲ႔ ခ်ီတက္ေနဆဲကာလမွာ
ႏိုင္ငံရဲ႕ ရင္ႏွစ္သည္းခ်ာ သားရတနာ၊ တကၠသိုလ္ဘြဲ႕ရ လူငယ္ေမာင္မယ္မ်ားရဲ႕ အလုပ္အကိုင္
အခြင့္အလမ္း ရရိွေရးမွာလည္း ႏိုင္ငံေတာ္အစိုးရမွာ အဓိက တာဝန္႐ိွတယ္လို႔ ေျပာရပါမယ္။
ဒါေၾကာင့္ အနာဂါတ္ကာလ
ပညာေရး ျပဳျပင္ေျပာင္းလဲမႈမ်ား အေကာင္အထည္ေဖာ္ရာမွာ လက္႐ိွ ဝိဇၨာသိပၸံတကၠသိုလ္မ်ား
အမ်ားအျပား ဖြင့္လွစ္ထားသလို အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္း ပညာသင္ တကၠသိုလ္ အမ်ိဳးမ်ိဳးကိုလည္း
အဓိကထား မ်ားမ်ားစားစား ဖြင့္လွစ္သင္ၾကားေရးဟာ အလြန္ပင္အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ေနာက္ သင္ၾကားပို႔ခ်ရမွာလည္း
ေရႊေက်ာင္းေျပာင္ေျပာင္ ဝမ္းေခါင္ေခါင္
မဟုတ္ဘဲ သင္ေထာက္ကူ ပစၥည္း ျပည့္ျပည့္စံုစံု၊ စာၾကည့္တိုက္ေကာင္းေကာင္းနဲ႔ အမွန္တကယ္
နားလည္တတ္ကၽြမ္းတဲ႔ ဆရာ/ဆရာမ အင္းအားေကာင္းေကာင္းျဖင့္ စာေတြ႔၊ လက္ေတြ႔ ထိေရာက္ေအာင္ျမင္စြာ သင္ၾကားေပးဖို႔ လိုပါတယ္။ လက္ေတြ႔လုပ္ငန္းခြင္ ေရာက္တဲ႔အခ်ိန္မွာ လုပ္ငန္းတာဝန္မ်ားကို
အဆင္ေျပေခ်ာေမြ႕စြာ ထမ္းေဆာင္ႏိုင္မယ္႔ လုပ္သားေကာင္းေတြ၊ အသိပညာရွင္၊ အတတ္ပညာရွင္
ဘြဲ႕ရေမာင္မယ္ေတြ ေမြးထုတ္ဖို႔ အလြန္ပင္ အေရးႀကီးလွပါတယ္။ ထိုထိုေသာ ေက်ာင္းမ်ားမွ ထြက္ေပၚလာေသာ ဘြဲ႕ရေမာင္မယ္မ်ားရဲ႕
အလုပ္အကိုင္ အခြင့္အလမ္းမ်ား ဖန္တီးေပးျခင္းျဖင့္ “ပညာေရးျဖင့္ ေခတ္မီ ဖြံ႕ၿဖိဳးတိုးတက္ေသာ
ႏိုင္ငံေတာ္သစ္ ၾကီး”ဆိုတာကို အေျပာမဟုတ္ အလုပ္နဲ႔
သက္ေသထူကာ အထူးအေလးထား ႀကိဳးပမ္းတည္ေဆာက္ၾကပါလို႔ တိုက္တြန္း တင္ျပ လိုက္ရပါတယ္။
ေဇာ္မ်ိဳးလိႈင္
႐ူပေဗဒဌာန
ဒဂံုတကၠသိုလ္
No comments:
Post a Comment